Oman aikansa startup
Haapajärven Lasi, sittemmin Tiivituotteena tutuksi tullut yritys, oli oman aikansa startup-yritys. Kasvu olemattomasta isojen joukkoon onnistui ennakkoluulottoman asenteen, sitoutuneen henkilökunnan ja aidosti asiakaslähtöisen tekemisen ansiosta.
Eero Niskanen ja Kaarlo Raudaskoski perustivat Haapajärvelle paikkakunnan ensimmäisen lasitusliikkeen syksyllä 1977. Sittemmin yrityksen Tiivi-tuotemerkki on noussut yhdeksi Suomen suosituimmista ikkuna-alan brändeistä.


Mittatilaustyö kilpailuvalttina
Haapajärven Lasi toimitti asiakkaille mittatilausikkunoita paikoilleen asennettuina. Toimintamalli oli alalle hyvin poikkeuksellinen 1970–80-luvuilla. Valittu suunta osoittautui erinomaiseksi kilpailuvaltiksi.
Asiakkaan tarpeisiin tehdyt mittatilausikkunat olivat 1970–80-lukujen ikkunatoimialalla harvinaisuus. Tyypillisesti ikkunat valmistettiin vakiomittaan sarjatuotantona ja ne toimitettiin työmaalle puitteet ja lasit irrallisina. Niskanen kumppaneineen halusi tehdä toisin: asiakkaan piti saada juuri oikean kokoiset ikkunat valmiiksi asennettuna.
Asiakaslupaus yrityksen alkutaipaleelta kantaa edelleen.
Tiivin valikoima on sisältänyt alusta alkaen paitsi laadukkaita tuotteita, myös kokonaisvaltaista palvelua.
Haapajärven Lasi myi ensimmäisinä vuosinaan rakennuslasia noin 10 000 neliömetriä vuodessa. Paikkakunnan ensimmäinen lasitusliike profiloitui nopeasti saneerauskohteisiin valmistettaviin mittatilausikkunoihin.
”Toimiala oli hyvin urautunut alkutaipaleellamme. Meidän vahvuutemme oli, että olimme kaikki keltanokkia. Kehitimme ideoitamme ilman ennakkoluuloja”, Eero Niskanen muistelee.

Eero Niskanen
”Ei ole mitään pokien myyntiä, vaan kokonaispalvelua. Ymmärrämme mitä arvoja asuintaloihin sisältyy ja mitä asiakas toivoo.”
Tiivin koko tarina:
-
Haapajärven Lasista kaikki alkoi
Haapajärven Lasista kaikki alkoi
Haapajärven Lasi Ky oli Haapajärven ensimmäinen lasitusliike. Ensimmäisinä vuosina rakennuslasia myytiin vuodessa noin 10 000 neliömetriä. Talvikausina yritys työllisti viisi työntekijää, kesäisin lisävoimaa tarvittiin useita osaajia. Kuvassa Haapajärven Lasin toinen palkattu työntekijä Keijo Kytökangas mittaamassa lasia yrityksen ensimmäisenä toimintavuotena.
Maanviljelijäisä toivoi Eero Niskasesta tilan jatkajaa, mutta koneet ja laitteet vetivät nuorta miestä puoleensa. Kansakoulun jälkeen Niskanen työllisti itsensä traktori-, kaivinkone- ja kuorma-autojen ratissa ja huoltotöissä. Tie vei kahdeksaksi vuodeksi bussikuskiksi. Nuoren perheenisän sisällä kuitenkin kyti palo yrittäjyyteen.
Kun vuonna 1977 valtakunnallinen bussilakko vaaransi perheen toimeentulon, sai Eero Niskanen lopullisen kimmokkeen tarttua yrittäjähaaveisiin. Yhden Suomen tunnetuimman ikkunabrändin tarina sai alkunsa, kun Niskanen perusti Haapajärven Lasi Ky:n syyskuussa 1977 ja osti 5 000 markalla lasia. Lokakuussa kumppaniksi yritykseen tuli siskon mies, maalaaja Kaarlo Raudaskoski.
Jos haluat tietää ikkuna- tai lasiasioista, kysy Haapajärven Lasi Ky:stä. Siellä pojat tietää!”
Niskasen perheen oma talo oli rakennettu Haapajärvelle 1970-luvun puolivälissä. Uuteen kotiin ostettujen ikkunoiden ja ovien hinnat olivat vielä tuoreessa muistissa. Eero Niskanen laskeskeli, että Haapajärvellä jätetään vuosittain muutama kymmen rakennuslupahakemusta. Hän pohti kuinka moni rakentajista ostaisi ikkunat ja ovet paikalliselta toimittajalta. Kun tämän arvion kertoi oman talon ikkunakauppojen hinnalla, oli ensimmäisen toimintavuoden liikevaihtoarvio valmis.
”Eihän arvio paikkaansa pitänyt. Ensimmäisenä vuotena vain jokunen rakentaja osti ikkunat meiltä”, Eero Niskanen muistelee.
Haapajärven Lasi toimitti asiakkaille mittatilausikkunoita paikoilleen asennettuina. Toimintamalli oli alalle hyvin poikkeuksellinen 1970–80-luvuilla. Valittu suunta osoittautui erinomaiseksi kilpailuvaltiksi. Energiakriisi kasvatti ikkunaremonttien kysyntää
Ensimmäisen syksyn Niskanen työskenteli yrityksessä itsekseen. Vuodet 1977–78 pitivät sisällään sekalaisia lasitusliikkeen palveluja, ja aika ajoin työkoneiden lasien vaihtoa. Vanhojen rakennusten lämpökorjaustöiden yhteydessä uusittavat ikkunat ja lisälasit toivat yrityksen liikevaihdosta noin kolmanneksen. Nuori yrittäjä tilasi puusepänverstailta ikkunoiden puuosat, jotka maalattiin, lasitettiin ja tiivistettiin itse sekä asennettiin valmiiksi pokiin.
Energiakriisi siivitti yhden miehen tallipajan kasvuun ja työtilat kävivät nopeasti ahtaaksi. Oma 350 neliön teollisuushalli nousi Haapajärven Konikujalle – samalle alueelle, missä Tiivin tuotteet tänäkin päivänä valmistetaan. Vuosikymmenen vaihduttua viereiselle tontille rakennutettiin tilat myös uudelle puusepän tehtaalle, Puurinki Oy:lle, joka valmisti kaikki Haapajärven Lasin tarvitsemat puuosat.
Vuonna 1982 Haapajärven Lasi Ky vahvisti asemaansa ikkunamarkkinoilla ostamalla alihankintayhtiön saman toiminimen alle. Järjestelyn tavoitteena oli kaksinkertaistaa yrityksen ikkunatuotanto – ikkunoiden markkinointinimeksi oli valittu Tiivi.
Kuvia ja lehtileikkeitä 1970- ja 1980-luvuilta
Mittatilausikkunoita saneerauskohteisiin
Paavo Kukkola oli Haapajärven Lasi Ky:n ensimmäinen palkattu työntekijä. Vastoin alan totuttuja toimintatapoja mittatilausikkunat toimitettiin tontille koottuina ja asennuksesta huolehdittiin ammattitaitoisesti. Asennuksia tehtiin heti alusta alkaen myös talvisin, vaikka asiakkaat suhtautuivatkin talviasennuksiin yrityksen ensimmäisinä toimintavuosina suurella varauksella.Haapajärven Lasin tuotantotilat valmistuvat
Haapajärven ensimmäinen oma 350 neliön teollisuushalli nousi Haapajärven Konikujalle – samalle alueelle, missä Tiivin tuotteet tänäkin päivänä valmistetaan.Lasinleikkuuta Haapajärven Lasissa
Yrityksen ensimmäisinä vuosina rakennuslasia myytiin noin 10 000 neliömetriä. Saneerauskohteisiin toimitetut mittatilausikkunat muodostivat noin kolmanneksen yrityksen liikevaihdosta. Työkalut kehittyivät tuotannon mukana, kuvassa lasia leikkaamassa yritykseen toisena työntekijänä palkattu Keijo Kytökangas.Haapajärven Lasi toimitti ikkunat kokonaisina työmaille
Haapajärven Lasi aloitti toimintansa Eero Niskasen omassa autotallissa. Yrityksen nopean kasvun vuoksi sille rakennutettiin omat tuotantotilat parin vuoden toiminnan jälkeen.Haapajärven Lasi kasvoi nopeasti autotallipajasta omaan teollisuushalliin.
Energiakriisi siivitti Haapajärven Lasin kasvuun. Saneerauskohteisiin haluttiin tiiviit, laadukkaat ikkunat. Ensimmäisissä toimitiloissa tuli nopeasti seinät vastaan ja uusia tuotantotiloja rakennutettiin tarpeen mukaan. Kuvassa Jaakko Stein kiinnittämässä monitoimikoneella saranoita ikkunapuihin Puurinki Oy:n tiloissa.Haapajärven Lasi ostaa Puurinki Oy:n
Keskipohjanmaa uutisoi vuonna 1982, kun Haapajärven Lasi vahvisti asemaansa ikkunamarkkinoilla ostamalla alihankintayhtiönä toimineen Puurinki Oy:n. Yritysoston tavoitteena oli kaksinkertaistaa Haapajärven Lasin tuotanto.Puurinki Oy perustetaan
Vuonna 1980 uutisoitiin Haapajärven Kuusantielle nousevasta uudesta puusepän tehtaasta. Haapajärven Lasin osin omistama Puurinki Oy toimitti alihankintana Haapajärven Lasille kaikki sen tarvitsemat puuosat. -
Mittatilausikkunoita saneerauskohteisiin
Mittatilausikkunoita saneerauskohteisiin
Ikkunabisnes oli Haapajärven Lasin käynnistäessä yritystoimintaa hyvin kilpailtua. Oma markkinarako oli löydettävä.
Joka paikkakunnalla oli omat puusepän- ja lasitusliikkeet eivätkä uuden yrityksen rahkeet toisaalta riittäneet kilpailemaan ikkunateollisuudelle totuttuun tapaan. Uudisrakentamiseen tuotettiin vakiomittaisia tuotteita, joita valmistettiin varastoihin suuret määrät. Tyypillinen varaston kiertoaika oli 3–4 viikkoa. Uuden yrityksen oli erotuttava muiden ikkunan valmistajien joukosta.
Vastaus löytyi saneerausrakentamisesta. Eero Niskanen yhtiökumppaneineen päätti keskittyä tarjoamaan valmiiksi asennettuja mittatilausikkunoita korjattaviin taloihin. Vahvistusta ja virikkeitä liiketoiminnan suunnalle saatiin ja haettiin Keski-Euroopasta, jossa jo yli puolet ikkunateollisuuden tuotteista meni remonttikohteisiin, Suomessa luvun ollessa 20 prosentin paikkeilla. Energiakriisi lisäsi kysyntää, kun rakennusten ulkovaipan heikoimmat lenkit, ikkunat, haluttiin saada myös lämpöä eristäviksi.
Opastettua remontointia
Saneerausrakentamista ei ollut tutkittu eikä ohjeistettu, joten Tiivi loi heti 1980-luvun alkupuolella yhteistyössä VTT:n kanssa alalle peruskorjausoppaan. Oppaan tavoitteena oli neuvoa vanhan rakennuksen korjaustoimenpiteissä, antaa tietoa teknisistä ja esteettisistä seikoista. Oppaaseen koottiin tietoa myös valtion tarjoamasta tuesta peruskorjaajille sekä muista laina- ja avustusmuodoista, luvista ja rakennuslupa-asiakirjoista. Kumppanuus VTT:n kanssa on jatkunut vuosikymmeniä niin tuotekehityksessä kuin -testauksessa.
-
Tiivituote Oy:n synty
Tiivituote Oy näkee päivänvalon
Muutaman ensimmäisen toimintavuoden jälkeen oli tarve saada liiketoimintaan apua myös oman talon ulkopuolelta. Into yrittää ja ennakkoluuloton asenne kokeilla ei tarkoittanut automaattisesti erinomaisen liiketoiminnan tekemistä.
Konsulttiprosessin seurauksena syntyi Tiivituote Oy, jonka yksittäiseksi pääomistajaksi Eero Niskanen nousi.
”Henkisen pääoman vaje oli meillä selkeä. Halusimme apua liiketoiminnan johtamiseen, talouteen, tuotantoon ja markkinointiin, jotta näköpiirissä ollut konkurssi saataisiin torpattua”, Niskanen toteaa.Juuri oikeaan tarpeeseen tehtyjä ikkunoita
Merkittävä askel kohti kasvua oli JOT (juuri oikeaan tarpeeseen) -ajattelun tuominen Haapajärven tehtaalle. Kasvava, nuori yritys ei halunnut eikä kyennyt lähteä seuraamaan isojen toimijoiden mallia, jossa varastoon sitoutuneen pääoman osuus oli korkea ja tuotantotilojen määrä maksimoitu. Pitkien sarjojen tuotanto olisi vaatinut jokaisen tuotevaiheen jälkeen välivarastoja tehtaan lattialla. Kasvun mahdollistamiseksi oli etsittävä toinen ratkaisu.
Mitä enemmän me tiedämme, sitä tehokkaammin me toimimme.
Ensimmäinen kipinä sujuvaan tuotantoon syttyi ikkunatoimialan yritysvierailulla, joka järjestettiin 1980-luvun puolivälissä Uudenkaupungin autotehtaalla. Maistiaiset autoteollisuuteen iskostuneesta JOT-menetelmästä herättivät tiiviläisten kiinnostuksen ja oppia matkattiin hakemaan menetelmän syntysijoille Japaniin. Vastavuoroisesti Haapajärvellä vierailivat useat japanilaiset asiantuntijat opastamassa.
Mottona jatkuvaan kansainväliseen vertaisarviointiin oli Niskasen ja lähimpien yhtiökumppaneiden tuotantojohtaja Mauri Oikarin (kuvassa yllä) ja markkinointijohtaja Raimo Kaiston (kuvassa alla) toiminta-ajatus: Mitä enemmän me tiedämme, sitä tehokkaammin me toimimme.
JOT-menetelmä mahdollisti, että tuotantotilaa tarvittiin vain viidennes alan vastaavista tiloista. 1990-luvun laman kynnyksellä tehtiin mittava investointi tuotantolinjalle: CNC-ohjattava ikkunalinja oli uusinta tekniikkaa, joka tuki myös virtaavan tuotannon menetelmää. Linjastoon kävivät myös monet kilpailijat tutustumassa. Vierailukierroksilla olivat jo aiemmin kiinnittäneet huomiota Haapajärven tehtaan erityisen siistit työtilat sekä työntekijöiden valkoiset työasut.
Rohkeat investoinnit kantoivat laman yli
Laman kynnyksellä Tiivituote oli Suomen 7. suurin ikkunavalmistaja. Vuosittain maailmalle lähti 50–60 000 ikkunaa. Tuotantoa meni kirjaimellisesti maailmalle, vienti Venäjälle oli startannut maan ollessa vielä Neuvostoliitto. Laajeneminen Venäjälle ei jäänyt vain vientiin, vaan Murmanskiin perustettiin oma tehdas. Ruotsissa oli käynnistetty oma myynti- ja asennusverkosto.
1990-luvun aikana ikkunoiden tuotantomäärät romahtivat puoleen koko toimialalla. Rohkeiden ja isojen investointien Tiivi oli kuitenkin poikkeus. Uuden tuotantolinjan ansiosta mittatilausikkunoiden valmistuskustannukset putosivat vakiomittaisten ikkunoiden tasolle. Tuotannon automatisointi tuplasi tuotantokapasiteetin. Laman jälkeen Tiivi oli pinkaissut toiselle sijalle Suomen markkinoilla yli 100 000 ikkunan vuosivalmistuksellaan.
Valtakunnallista tunnustusta tehdystä työstä
Eero Niskasen yrittäjäuran tähtihetkiin kuuluvat paikallisten ja maakunnallisen yrittäjäpalkinnon lisäksi Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto, joka myönnettiin Tiiville 1990-luvun lamavuosien komean kasvun kunniaksi.
”Iloitsen, että yrittäjyyttä, työn ja osaamisen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa ja hyvinvoinnin lisäämisessä osataan arvostaa. Tunnustus tuli koko joukkueelle ja oli yrittäjän uran tähtihetki”, Eero Niskanen muistelee.
Lehtileikkeitä Tiivin toiminnasta 1980- ja 1990-luvulla
JOT mullisti ikkunanteon
Rakennustaito uutisoi vuonna 1987 kuinka Tiivi Ky oli harvinainen poikkeus rakennuspuusepänteollisuuden yritysten joukossa. Tiivin tuotanto organisoitiin uudelleen JOT-menetelmien mukaan. Ikkunoita valmistettiin vain Juuri Oikeaan Tarpeeseen tilaustyönä – valmiit ikkunat lähtevät asiakkaille kuljetettavaksi eivätkä jää varastoon.Japanilaisia oppeja Tiivin toiminnan kehittämisessä
Japanilainen insinööritason asiantuntija Kaoru Maruta selvitti JOT (juuri oikeaan tarpeeseen) -idean mukaan yrityksen tuottavuutta Haapajärven tehtaalla vuonna 1988, ja aihe kiinnosti myös useita seudun lehtiä.10-vuotias Tiivi työllistää jo 120 osaajaa
Kun Tiivi täytti 10 vuotta, oli Haapajärven Lasina alkunsa saanut yritys kasvanut autotallipajasta jo 120 henkeä työllistäväksi yritykseksi. Työntekijöistä 70 työskenteli Haapajärvellä tuotannossa, loput myynnissä ja asennuksissa eri puolilla maata.Tiivi 10 vuotta – työntekijöiden koulutus tuottaa tulosta
Eero Niskanen korosti yrityksen 10-vuotishaastattelussa Pidisjärven lehdessä, että ihminen on kaiken perusta ja henkilöstön henkiseen kouluttamiseen kannattaa panostaa. Osaaminen tulee jos työntekijällä on korkea motivaatio työhön.Yrittäjäpalkinto kuuluu Tiivissä koko henkilökunnalle
Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto myönnettiin Tiiville vuonna 1992. Keskipohjanmaa-lehden uutisessa yrityksen perustaja Eero Niskanen korostaa, että hyvää tulosta ei voida saavuttaa ilman ahkeraa ja pätevää henkilökuntaa. Liiketaloudellisessa suunnittelussa tärkeintä on saada vastauksen mitä tehdään, kenelle ja miksi. Asiakkaan tarpeet ovat aina olleet Tiivin toiminnan ytimessä.Presidentti Martti Ahtisaari vihki Tiivin laajennuksen vuonna 1995
Vuonna 1995 oli taas aika juhlia Tiivin laajennusta. Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari ja rouva Eeva Ahtisaari vihkivät Tiivin lähes 11,5 miljoonaa markkaa maksaneen laajennuksen, jonka myötä uusia työpaikkoja syntyi lähes 70. Eero Niskasen 3-vuotias pojanpoika Joel Niskanen sai ojentaa presidentti Ahtisaarelle sinivalkoisen nauhan leikkaamiseen tarkoitetut sakset.Tiiv Oy laajentaa lamasta huolimatta
Tiivi Oy:n laajennus oli loppusuoralla heinäkuussa 1991. Maaselän uutisessa kerrottiin muun muassa kuinka uusi maalaamo vapautti miestyövoimaa raskaasta työstä muihin työpisteisiin, sillä robotit huolehtivat ikkunaosien maalauksesta automaattisesti.Paavo Väyrynen vihki Tiivi Oy:n laajennuksen syyskuussa 1992
Haapajärven tehtaan 15-vuotisen toimintahistorian suurimman investoinnin – tuotantohallin 794 neliön laajennusosan – vihki käyttöön Suomen silloinen ulkoministeri Paavo Väyrynen. Uutinen vihkiäisistä Kalajokilaakso-lehdessä syyskuussa 1992. -
Kokonaispalvelua asiakkaille
Verhoja Vaille Valmis –
kokonaispalvelua asiakkaalleMonet toimittajat toimittivat ikkunat työmaalle ilman lasia ja pintakäsittelyä.
Haapajärven Lasi, sittemmin Tiivituote, halusi toimia alusta alkaen päinvastoin. Asiakas saa yhdeltä toimittajalta vaivattoman ja viimeistellyn ikkunaremontin.
Uteliaisuus, miten maailma muuttuu ja avoin keskustelu ovat vieneet Tiiviä jo vuosikymmenten ajan eteenpäin. Myös henkilöstön jatkuva kouluttautuminen on vahvistanut osaamisen kehittymistä. Tuotekehityksen ponnikkeena on aina ollut asiakkaiden tarpeiden kuuntelu ja niihin vastaaminen. Ihminen on kohdannut ihmisen niin myynnissä, tuotannossa kuin asennuksessakin. Verhoja Vaille Valmis -periaatteeksi nimetyllä toimintamallilla haluttiin varmistaa, että asiakas saa tarvitsemansa laadukkaat ikkunat paikoilleen asennettuna.
Taattu asennus viimeistelee asiakastyytyväisyyden
Asiakaspalautetta ja -tyytyväisyyttä on seurattu järjestelmällisesti koko toimintahistorian ajan. Ensivaiheessa asiakastyytyväisyyskysely meni jokaisen laskun mukana, nyt tyytyväisyyttä seurataan ja mitataan päivittäin sähköisissä kanavissa. NPS (Net Promoter Score, nettosuositteluindeksi) kertoo kuinka moni Tiivin asiakkaista suosittelee Tiivin tuotteita ja palveluita muille.
Asennuspalvelun uudistaminen vahvisti mielikuvaa tehokkaasta ja laadukkaasta palvelusta. Asennuksen kalusto päivitettiin samaan ilmeen alle. Työpäälliköt huolehtivat asennusryhmien koulutuksista. Asennuksesta myönnettävä 10 vuoden takuu on edelleen selkeä kilpailuvaltti. Myös talviasennus on kuulunut palvelupakettiin läpi historian.
Esitteitä ja kuvia 1970- ja 1980-luvuilta
Verhoja Vaille Valmis
Verhoja Vaille Valmis -toimintaperiaatteella on haluttu varmistaa asiakkaalle vaivaton ja sujuva ikkunaremontti.Koko ikkunaremontti TIIVIsti paketissa
Yhteydenotto-Mittaus-Tuotanto-Asennus-Valmista! Tiivi tarjoaa asiakkaalle huolettoman ja sujuvan ikkunaremontin.Asentaja Hannu Vesala
Mittatilausikkunat ja niiden asennus on kuulunut Tiivin toimintaperiaatteisiin yrityksen alkutaipaleelta. Asennustyön ISO-sertifioinnin ansiosta Tiivi antaa asennustyölle Suomen pisimmän takuun, 10 vuotta. Kuvassa paikalleenpanija Hannu Vesala uutukaisten ikkunoiden kanssa.Haapajärven Lasi ja asennuspalvelu
Asennuspalvelu on kuulunut niin Haapajärven Lasin kuin Tiivituotteen palveluun aina. Ikkunoiden asennuksia on tehty läpi talven, vain kovimmat paukkupakkaset siirtävät asennuksen uuteen ajankohtaan. Kuvassa Haapajärven Lasin ensimmäinen palkattu työntekijä Paavo Kukkola asentamassa ikkunoita yrityksen ensimmäisenä toimintavuonna 40 vuotta sitten. -
Puu-alumiini-ikkunat ja alan innovaatiot
Puu-alumiini -ikkuna ja muut innovaatiot osaksi alan standardeja
Asiakastarpeet ovat aina ohjanneet tiiviläistä tapaa toimia.
Toimialan eturintamassa askeltava tuotekehitys on mahdollistanut, että Tiivi on vuosikymmenten ajan ollut yksi alan halutuimmista ja uudistuvimmista tuotemerkeistä. Satsaus tuotekehitykseen on mahdollistanut uudet innovaatiot ja hionut tuotantoprosesseja myös taloudellisesti vaikeina aikoina.
Yksi merkittävimmistä alan uudistuksista olivat puu–alumiini-ikkunat, jotka Tiivi toi mallistoonsa 1980-luvun puolivälissä. Ennen lopullista malliston uudistamista kokeiltiin ikkunapuitteiden valmistamista myös lehtikuusesta. Sen saaminen oli kuitenkin vaikeaa, ja kokeilu jäi lyhyeksi.
Tarve alumiinisille ulkopuitteille syntyi puhtaasta tarpeesta pidentää ikkunoiden elinkaarta. Etenkin 1960–70-luvuilla suositut tummalla kuultovärillä käsitellyt puiset ulkopuitteet eivät kestäneet sään rasitusta, ja uudetkin ikkunat lahosivat nopeasti pehmeiksi.
Yksi merkittävimmistä alan uudistuksista olivat puu–alumiini-ikkunat.
Alumiinin käyttö saneerauskohteissa aiheutti alalla paljon keskustelua. Alumiinin tuominen perinteisiin puutalokohteisiin koettiin vääryydeksi. Sääsuojaa tarvitseva asuntokanta oli kuitenkin niin suuri, että helppokäyttöinen ja pitkäkestoinen alumiini toivotettiin tervetulleeksi alalle.
Energiatehokkaat ikkunat lisäävät asumisviihtyvyyttä
Tiivi lanseerasi uuden sukupolven energiaa säästävän ikkunamalliston vuonna 1998. Timantiksi, Rubiiniksi ja Safiiriksi nimettyjen ikkunoiden lämpölait täytettiin argonkaasun ja selektiivin yhdistelmillä, jotka mahdollistivat ikkunoiden lämmönläpäisyarvon parantumisen merkittävästi. Timantti-ikkunan U-arvo oli 0,8-1,0 ja se esti lämmönhukan jopa 60 prosenttia paremmin kuin tavallinen ikkuna. Ensimmäiset säteilyä valikoivat ns. selektiivilasit tulivat yrityksen mallistoon jo 1980-luvun alussa.
Uuden sukupolven ikkunat saivat vahvistuksen myös AirTech-tuloilmaikkunasta, jonka esilämmittämän korvausilman ansiosta vedontunne poistui ja kotitalouksien energiakuluja saatiin pienennettyä aiemmasta. Korvausilman suodatuksella myös sisään tuleva korvausilma oli entistäkin puhtaampaa ja raikkaampaa.
Ympäristöystävällinen pintakäsittely osaksi alan toimintatapoja
Ikkunoiden ja ovien ympäristöystävällisyys nousi uudelle tasolle, kun vesiohenteiset pintakäsittelyaineet tulivat ensimmäisten ikkunavalmistajien joukossa osaksi tuotantoa. Vesiohenteiset pintakäsittelyaineet olivat paitsi ympäristöystävällinen, myös turvallinen ratkaisu.
Vesiohenteisten maalien suunnitteilla ollut käyttöönotto nopeutui, kun päästöjä aiheuttavien liuotinmaalien saama kipinä oli polttaa Tiivituotteen maalaamon maan tasalle 1990-luvun puolivälissä. Samalla kehitettiin maalin talteenottoa ja uudelleen käyttöä, jolloin kaatopaikalle vietävän jätteen määrää saatiin oleellisesti vähennettyä.
Yrityksen ympäristöystävällisiä toimintaa vahvisti vanhojen ikkunoiden kierrätys. Asiakkaat saivat halutessaan laittaa vanhat ikkunat puitteineen asentajien matkaan. Tehtaalla lasi-, rauta-, metalli- ja puuromu käsiteltiin Keski-Euroopasta haettujen oppien mukaisesti jo ennen kuin kierrätys nousi kuluttajien ja lainsäädännön vaatimuksiksi.
Ikkunoiden lisäominaisuudet synnyttävät myös uutta liiketoimintaa
Uudet tuoteinnovaatiot synnyttivät Tiivituotteen ympärille paljon uutta liiketoimintaa. Ovet tulivat mukaan tuotantoon 1990-luvun lopulla. Ovituotanto sekä integroidut kaihtimet ja hyttyspuitteet tilattiin alihankintana Tiivin entisiltä työntekijöiltä, jotka perustivat kysynnän lisääntyessä kyseisiä tuotteita valmistavat omat yrityksensä.
Uutuudet ovat aiheuttaneet aika ajoin hämmennystä myynnissä ja erityisesti tuotantolinjalla, kun esimerkiksi 2000-luvun vaihteessa mallistoon tulleiden integroitujen kaihtimien valikoimassa oli värejä ja malleja lukuisia. Nykyisin valmiiksi tehtaalla ikkunaan asennetut kaihtimet ovat vakiovaruste, joka toimitetaan yli 90 prosenttiin tilauksista – jokaisen asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Lehtileikkeitä ja esitteitä 1980- ja 1990-luvuilta
Selektiivilasi 1980-luvulla
Selektiivilasi oli ensimmäisiä askelia kohti uuden sukupolven energialaseja, jotka Haapajärven Lasi toi mallistoonsa 1990-luvulla.Tiiville ekomaalaamo ensimmäisenä Suomessa
Tiivi siirtyi vesiliukoiseen maalilinjaan ensimmäisenä puusepänteollisuuden laitoksena Suomessa. Myös maalin säästö kasvoi merkittävästi – lähes 98 prosenttia ruiskutuksesta ohimenevästä maalista voitiin käyttää uudelleen tuotannossa.Tiivi tuo markkinoille uuden Timantti-energiaikkunan
Tiivin helmikuussa 1997 markkinoille tuoma energiaikkunoiden mallisto esti lämmönhukan jopa 60 prosenttia paremmin kuin aiemmat tavalliset ikkunat.Tiivi toi ikkunamallistoonsa uudet energiatehokkaat ikkunat.
Menestys kilpaillulla toimialalla on vaatinut jatkuvaa tuotekehitystä sekä tuotannon prosessien hiomista – lähtökohtana on aina ollut asiakastarpeisiin vastaaminen. Kalalatva-lehti uutisoi maaliskuussa 1998, että Tiivin uusi ikkunamallisto tuo jopa 60 prosentin energiansäästön.AirTech-tuloilmaikkuna
AirTech-tuloilmaikkunan ansiosta korvausilma puhdasta ja raikasta. Vedontunnetta ja kotitalouksien energiakuluja saatiin pienennettyä huomattavasti aiemmasta.Tiivi-ikkunoihin integroitu sälekaihtimet
Integroitu sälekaihdin oli ikkunaalan uutuuksia vuosituhannen alussa. Tänä päivänä ne ovat lähes vakiovaruste – yli 90 prosenttia asiakkaista haluaa integroidut kaihtimet uusiin ikkunoihinsa. -
Kissa ja lentokone osana markkinointia
Kissa ja lentokone tekivät Tiivin kaikille tutuiksi
Miltä kuulostaisi, jos Tiivi olisikin Roope? Sekin olisi mahdollista.
Tuotemerkin nimeä pohdittaessa yrittäjä Eero Niskasen kodin seinät olivat täynnä A4-arkkeja, joille oli rustattu nimiehdotuksia. Nuuka ja säästävä Roope-nimi sai kuitenkin väistyä tiiviin ja helppohoitoisen Tiivin tieltä.
Lyhyt, helposti muistettava sekä positiivisia mielikuvia herättävä nimi oli graafisen suunnittelijan Jukka Klemetin idea. Monille tuttu Tiivin kissa tuli osaksi markkinointia jo 1980-luvun alussa. Kissa edustaa asumisviihtyvyyttä parhaimmillaan. Kun ikkunat ovat priimassa kunnossa ja niiden uusiminen helppoa, saa kissakin loikoilla laiskana ja tyytyväisenä kodin lämmössä. Mukavuudenhaluinen kissa ei jäänyt ihmisten mieleen vain kuvista ja mielikuvista, vaan messuilla vieraita ilahdutti miehen kokoinen kissamaskotti. Saattoi kissan nähdä taivaalla lentokoneenkin perässä.
Kissa edustaa asumisviihtyvyyttä parhaimmillaan.
Matkat niin kotimaassa kuin tehtaille Venäjälle ja Ruotsiin taittuivat nopeasti yksimoottorisella Piper-koneella, jonka pilottina nähtiin yleensä yrityksen perustaja Eero Niskanen. Koneen perässä vedettävä banderolli tuli tutuksi monella paikkakunnalla.
Lennokasta mainontaa
Idea lentokonemarkkinointiin napattiin saksalaisilta konemessuilta. Ikkunoiden valmistuksen ja markkinoinnin ohella tiiviläiset saivat luoda myös lentokoneen mainoshinaukseen opetusohjelman, jotta ilmailuhallitus myönsi Niskasten kaipaamat opetusluvat. Yli 20 metriä pitkä ja lähes 2,5 metriä korkea mainos nähtiin taivaalla lentokoneen perässä paitsi messujen aikaan myös paikallisten tapaamisten yhteydessä.
”Saatoimme lentää kollegan kaksistaan kokouspaikkakunnalle ja toisen istuessa kokouksessa, kaveri kävi tekemässä mainoslennon paikkakunnan päällä”, Eero Niskanen muistelee.Lentokonemarkkinointi oli olennainen osa Tiivin myyntikampanjoita, jolloin telemarkkinointi kohdensi soitot tietylle paikkakunnalle ja sopi kylälle tapaamisia. Jalkatyötä tekevät myyjät tulivat paikkakunnalle edellisenä iltana. Kun myyjät lähtivät kentälle, lentokone kierteli alueen päällä. Illalla summattiin yhdessä päivän tulokset.
Tiivin lentokonemarkkinointi tuli tutuksi ympäri Suomen. Lentävät mainokset innoittivat myös fanipostin lähettämiseen Tiivin nuoremmilta seuraajilta.
Kuvia ja mainoksia menneiltä vuosilta
Haapajärven Lasin ensimmäiset messut
Haapajärven Lasin ensimmäinen osallistuminen messuille Ylivieskaan oli nuorelle yritykselle suuri satsaus. Messuhulinassa Tiivin edustajina paikalla olivat Marko Niskanen (vas.), Eero Niskanen, Jyrki Niinikoski ja Erkki Kamula.Tiivi 20 vuotta – maskottikissa saapui juhliin vesisuksilla
Tiivin maskottikissa saapui yrityksen 20-vuotisjuhliin näyttävästi vesisuksilla. Laadukkaat tuotteet ja aktiivinen markkinointi siivitti yrityksen kasvua myös juhlavuotena.Tiivi-messuosastot kiinnostavat asiakkaita
Haapajärven Laaksojen Messuilla rakentajia kiinnosti kovasti Tiivi Ky:n näyttelyosasto, jossa esiteltiin viimeisteltyä ilmettä kodin ikkunoille. Talonpoikaistalojen tyyliin sopivat vuorilautojen koristeet teetettiin alihankkijalla ja Tiivin asentajat huolehtivat loppuviimeistelystä asiakkaan luona.Tiivin kissa ilahduttaa mainoksissa
Kissa-logo on monille tuttu tänäkin päivänä. 1980-luvun alussa Tiivin maskotiksi valikoitunut kissa edustaa asumisviihtyvyyttä parhaimmillaan. Kissa esiintyi monissa eri rooleissa ikkunoiden markkinoinnissa.Tiivin kissalogo tunnetaan
Tiivin kissalogo tuli tutuksi niin katukuvassa kuin rekkojen kyljestä. Kissa edustaa asumismukavuutta parhaimmillaan – laiska kissa kehrää tyytyväisenä, kun ikkunaremontti sujuu sujuvasti.Ikkunakaupat vievät ulkomaille
Ikkuna-arvonta saattoi viedä onnekkaimmat myös ulkomaille.Tiivin lentokonemarkkinointi näkyi taivaalla
Lentokone on ollut keskeinen osa Tiivin tarinaa. Isommalla kaksimoottorisella lentokoneella lennettäessä pilottina toimi Arto Kasanen. Matkat niin kotimaassa kuin tehtaille Venäjälle ja Ruotsiin taittuivat nopeasti yrityksen omalla yksimoottorisella Piper-koneella. Koneen perässä vedettävä banderolli tuli tutuksi monella paikkakunnalla. -
Kansainvälistyminen
Kansainvälistymisen oppimatkat
Kansainvälisten tuulten haistelu ja omaksuminen ovat olleet olennainen osa Tiivin kasvutarinaa.
Tiivin ensimmäinen koko maan kattava myyjätiimi kokoontui 1980-luvun puolivälissä koulutukseen Nurmeksen Bomba-talolle. Idea valtakunnallisesta myyntiverkostosta syntyi Eero Niskasen matkatessa Yhdysvalloissa.
Ensimmäiset myyjät Tiivin perustaja Eero Niskanen ja kumppanit olivat palkanneet vuonna 1982, kun oman vuorokauden tunnit eivät riittäneet enää johtamiseen, myyntiin ja tuotannon töihin. Vierailu Amerikkaan herätti Niskasen tajuamaan mittasuhteita. Tiivin myynti oli tiukasti rajattu Vaasa–Jyväskylä -akselin pohjoispuolelle. Kolmen päivän automatkalla San Fransiscosta Phoenixiin oli aikaa suunnitella koko maanlaajuisen myyntiverkoston virittämistä. Kun jälleenmyyjäverkosto aloitti valtakunnallisen työn, Tiivituotteen liikevaihto kaksinkertaistui vuodessa 15 miljoonaan markkaan.
Lamasta otettuun erävoittoon vaikutti merkittävästi myös Suomen rakennusteollisuuden ensimmäisen telemarkkinointiyksikön sinnikäs työ. Idea telemarkkinoinnista kopioitiin Arizonasta Jyväskylään, jossa Amerikan mantereella opissa käynyt tiiviläinen sen aloitti. Jyväskylästä käsin hoidetaan edelleen ansiokkaasti Tiivin asiakaskontaktointia.
Tiivin kissamaskotti tuli tutuksi myös Venäjällä.
Tytäryhtiöt Venäjällä, Ruotsissa ja Saksassa
Tiivin perustaja Eero Niskanen kuvailee Tiivin omaa kansainvälistymistä Venäjälle, Ruotsiin ja Saksaan oppimatkoiksi. Murmanskin tehdas, Arctictiivi, perustettiin Neuvostoliiton loppusuoralla vuonna 1989, toinen tehdas Ivanovoon avattiin maan nimen ollessa Venäjä. Ruotsin tehdas käynnistettiin vuonna 1997, myyntiä ja markkinointia oli Ruotsissa tehty 1990-luvun alusta. Saksaan lähdettiin 1990-luvun puolivälissä.
”Tuloksenteko ulkomailla oli äärimmäisen vaikeaa. Lopulta suurin kompastuskivemme oli, ettemme tarpeeksi ymmärtäneet maiden rakennusalan tottumuksia ja kulttuuria. Halusimme viedä markkinoille jotain uutta, emmekä kuunnelleet tarpeeksi paikallisia asiakkaita. Saksasta lähti matkaan pitkäaikainen tuotekehitysidea kippi-ikkunasta”, Niskanen kertoo.
Lehtileikkeitä 1980- ja 1990-luvuilta
Arctictiivin avajaisia juhlittiin näyttävästi
Maaselkä uutisoi Arctictiivin näyttävistä avajaisista Murmanskissa syyskuussa 1990. Silloinen Oulun läänin maaherra Ahti Pekkala käynnisti uuden tuotantolinjan.Tiivi-ikkunoiden valmistus alkaa Murmanskissa
Tiivi perusti yhteisyrityksen Murmanskiin 1980-luvun lopulla. Kaleva uutisoi talouspalstalla lokakuussa 1988, että Murmanskiin perustettavan tehtaan tuotantomääräksi arvioitiin 150 000 ikkunaa vuodessa ja määrästä kolmannes viedään Pohjoismaihin. Uusi tehdas työllisti ensimmäisen arvion mukaan 240 työntekijää.Tiivin ikkunoita Pietarin Talvipalatsiin
Helsingin Sanomat uutisoi Tiivituote Oy:n venäläisen tytäryhtiö OAO Eurotiivin ikkunatoimituksesta Pietarin Talvipalatiin. Neljä vuotta kestäneessä projektissa uusittiin kaikki Talvipalatsin lähes 2000 ikkunaa.Tiiville tehdas Ruotsiin
Tiivin tytäryhtiö Tiivi Fönster Ab:n osti lähes 13 000 neliön tuotantotilat, jossa oli tavoitteena valmistaa ensimmäisenä vuonna 30 000 ikkunaa. Ruotsin toimintojen kasvamisesta uutisoi muun muassa Suomenmaa lokakuussa 1998.Tiiville tehdas Venäjän Ivanovoon
Tiivin toinen tehdas Venäjällä avattiin Moskovan pohjoispuolelle Ivanovoon 1990-luvun alkupuolella. Haapajärviset uutisoi yhteisyrityksen perustamisasiakirjojen allekirjoituksesta lokakuussa 1991. Uuden yhtiön tavoitteena oli valmistaa 100 000 ikkunayksikköä ja investointien kokonaismäärä kohosi noin 15 miljoonaan markkaan.Tiivin Ruotsin tehtaan avajaiset
Tiivin Ruotsin tehtaan avajaisia juhlittiin keväällä 1999 Sparreholmissa. Maaselän uutisiin tarttui kuva, kuinka maaherra Bo Holmberg ja toimitusjohtaja Eero Niskanen täräyttivät suuren ikkunaruudun sirpaleiksi uuden tuotannon kunniaksi. -
Tiivituote osaksi Inwidoa
Tiivituote osaksi Inwidoa
Tiivituote liittyi osaksi Inwido Finlandia toukokuussa 2007.
Tiivi oli kasvanut 30 vuodessa yhden miehen autotallipajasta noin 450 henkeä työllistäväksi konserniksi, jolla oli yrityksen myyntihetkellä ikkuna- ja ovitehtaat Haapajärvellä, maan kattava myyntiorganisaatio ja noin 200 henkeä töissä Venäjän toimipisteissä. Konsernin liikevaihto oli tuolloin 48 miljoonaa.
Tärkeintä on pysyä notkeana ja tuntea asiakkaat.
Tiivin perustaja Eero Niskasen sanoin Euroopan suurin ikkunoiden toimittaja ja johtava ovien toimittaja Inwido löysi Tiivin ja yritys siirtyi 30-vuotisen perheyrittäjyyden jälkeen osaksi kansainvälistä konsernia. Yhdestä 2000-luvun alun tiukimmista kilpakumppaneista Pihlasta oli tullut osa Inwidoa jo aiemmin.
”Ymmärsin heti, että Inwidon kokonaisuus turvaa Tiivin tulevaisuuden, kun kilpailu kovenee entisestään. Me teimme kovan perustyön ja sitä pohjaa on Inwidossa hyödynnetty oikein hyvin. Kokemusta ei voi oikoa, osaaminen tulee tekemisen kautta”, Eero Niskanen pohtii.
Suuren konsernin tuomat mittakaavaedut ovat Niskasen mukaan kuin oppikirjasta ja ne mahdollistavat myös loistavan tuloksen tekemisen.
”Tärkeintä on pysyä notkeana ja tuntea asiakkaat. Tiivi on edelleen kuin oma lapsi ja seuraan sen askelia haikein, mutta ylpein mielin.”
Eero Niskasen yrittäjäuran tähtihetkiin kuuluvat paikallisen ja maakunnallisen yrittäjäpalkinnon lisäksi Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto, joka myönnettiin Tiiville vuonna 1992 lamavuosien komean kasvun kunniaksi. ”Iloitsen, että yrittäjyyttä, työn ja osaamisen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa ja hyvinvoinnin lisäämisessä osataan arvostaa. Tunnustus tuli koko joukkueelle”, Eero Niskanen muistelee.