Tiivin tarina – Suomalaisen ikkunavalmistuksen suunnannäyttäjä

Suomen tunnetuimpiin ikkuna- ja ovivalmistajiin kuuluvan Tiivin tarina alkoi syyskuussa 1977 Haapajärvellä, kun kolmekymppinen Eero Niskanen perusti siskonsa miehen Kaarlo Raudaskosken kanssa paikkakunnalle sen ensimmäisen lasitusliikkeen Haapajärven Lasi Ky:n.

Oman aikansa startup

Haapajärven Lasi, sittemmin Tiivituotteena tutuksi tullut yritys, oli oman aikansa startup-yritys. Kasvu olemattomasta isojen joukkoon onnistui ennakkoluulottoman asenteen, sitoutuneen henkilökunnan ja aidosti asiakaslähtöisen tekemisen ansiosta.

Eero Niskanen ja Kaarlo Raudaskoski perustivat Haapajärvelle paikkakunnan ensimmäisen lasitusliikkeen syksyllä 1977. Sittemmin yrityksen Tiivi-tuotemerkki on noussut yhdeksi Suomen suosituimmista ikkuna-alan brändeistä.

Mittatilaustyö kilpailuvalttina

Haapajärven Lasi toimitti asiakkaille mittatilausikkunoita paikoilleen asennettuina. Toimintamalli oli alalle hyvin poikkeuksellinen 1970–80-luvuilla. Valittu suunta osoittautui erinomaiseksi kilpailuvaltiksi.

Asiakkaan tarpeisiin tehdyt mittatilausikkunat olivat 1970–80-lukujen ikkunatoimialalla harvinaisuus. Tyypillisesti ikkunat valmistettiin vakiomittaan sarjatuotantona ja ne toimitettiin työmaalle puitteet ja lasit irrallisina. Niskanen kumppaneineen halusi tehdä toisin: asiakkaan piti saada juuri oikean kokoiset ikkunat valmiiksi asennettuna.

Asiakaslupaus yrityksen alkutaipaleelta kantaa edelleen.

Tiivin valikoima on sisältänyt alusta alkaen paitsi laadukkaita tuotteita, myös kokonaisvaltaista palvelua.

Haapajärven Lasi myi ensimmäisinä vuosinaan rakennuslasia noin 10 000 neliömetriä vuodessa. Paikkakunnan ensimmäinen lasitusliike profiloitui nopeasti saneerauskohteisiin valmistettaviin mittatilausikkunoihin.

”Toimiala oli hyvin urautunut alkutaipaleellamme. Meidän vahvuutemme oli, että olimme kaikki keltanokkia. Kehitimme ideoitamme ilman ennakkoluuloja”, Eero Niskanen muistelee.


”Ei ole mitään pokien myyntiä, vaan kokonaispalvelua. Ymmärrämme mitä arvoja asuintaloihin sisältyy ja mitä asiakas toivoo.”

Eero Niskanen

Tiivin koko tarina: