Reklamaatiokäsittelijän on tunnettava myytävät tuotteet ja ymmärrettävä, että kaikkia ei voi miellyttää. Paula Laulumaa on viihtynyt Tiivillä kohta 20 vuotta ennen kaikkea työn joustavuuden ja mukavien työkaverien ansiosta.
Pitkä ura Tiivillä
Reklamaatiokäsittelijä Paula Laulumaa on tullut Tiivin palvelukseen alun perin vuokratyöläisenä työskenneltyään aiemmin parturi-kampaajana.
– Tulin taloon vuonna 2006, väliaikaisesti, Laulumaa naurahtaa.
Hän aloitti tuotannon työntekijän roolissa, jossa hän viihtyikin kymmenen vuotta. Sen jälkeen Laulumaa siirtyi pientarvikeosastolle ja hänen vastuullaan olivat tuotteiden varaosien myynti sekä Tiivin varaosaverkkokauppa.
Reklamaatioiden käsittelyssä on hyötyä tiedosta, jota on karttunut uran aikana.
– Siitä, että olen ollut tuotannossa tekemässä käytännön työtä, on ollut iso apu. Tuotetieto on tärkeää, ja varaosien tuntemus on hyvä pohja. Tiedän osien nimet ja käyttötarkoitukset valmiiksi, Laulumaa sanoo.
Työssä on tärkeää ongelmanratkaisutaito. On myös muistettava, että kaikkia ei voi miellyttää. Ongelmatilanteissa tukena ovat oma esihenkilö, aluemyyntipäälliköt, asennuspäälliköt sekä laatuvastaavat.
Laulumaa työskentelee kuluttajamyynnin kolmihenkisessä reklamaatiotiimissä. Muiden liiketoimintayksiköiden, teollisen myynnin ja taloyhtiömyynnin, reklamaatiot käsitellään toisaalla. Tiimin jäsenet asuvat eri puolilla Suomea, mutta he pitävät säännöllisesti myös yhteisiä toimistopäiviä.
Kun Laulumaalta kysyy, mikä hänet saa viihtymään töissä, hän vastaakin ensimmäiseksi: työkaverit!
Reklamaatiokäsittelijä tuntee tuotteet ja standardit
Hankalimmiksi tuotteissa esiintyviksi virheiksi Laulumaa mainitsee lasivirheet.
– Lasissa näkyy helposti sellaisia asioita, joita ei lueta varsinaisiksi virheiksi. Jos jälki näkyy auringossa, mutta ei tavallisessa päivänvalossa, sitä ei luokitella virheeksi.
Pitää siis tuntea standardit, hän pohtii.
– Paljon on myös sellaisia asioita, jotka liittyvät ilmanvaihdollisin ongelmiin. Ne täytyy osata selittää asiakkaalle, hän lisää.
Vaikka reklamaatiokäsittelijän tehtävä on selvittää tuotteisiin liittyviä valituksia, Laulumaa ei koe työtä negatiivisena.
– Pääasiassa asiakkaat käyttäytyvät hyvin eivätkä kohdista mahdollista turhautumista minuun. Pyrimme aina saamaan asiakkaan tyytyväiseksi, Laulumaa sanoo.
Etäilyn vapaus on parasta työssä
Parasta reklamaatiokäsittelijän työssä on Laulumaan mielestä vapaus. Etätyöläisenä aamuvirkkuna hän saa aloittaa päivänsä niin aikaisin kuin haluaa. Iltapäivällä jää siis aikaa perheelle ja harrastuksille.
Laulumaa rentoutuu ulkoilemalla luonnossa. Talvella alla ovat liukulumikengät ja lumettomana aikana polkupyörä. Lisäksi hän johtaa partioryhmää ja metsästää.
Hän arvostaa Tiivin joustavuutta työnantajana.
– Lasteni ollessa pieniä sain todella hyvin sovellettua työaikojani. Olin joka toinen viikko töissä. Silloin kun mieheni oli reissun päällä, sain olla kotona.