Aluemyyntipäällikkö Keijo Heikkinen on toiminut jo yli 10 vuotta Tiivillä. Hänen uransa alkoi myyjänä, jonka jälkeen rooli on kasvanut tiiminvetäjän kautta aluemyyntipäälliköksi. Aluemyyntipäällikkönä Keijo vastaa alueesta, joka ulottuu aina Heinolasta Lappiin saakka. Hänen myyntialueellaan toimii 12 myyjää ja koko Suomessa toimii noin 30 asiantuntijamyyjää.
Tälläkin hetkellä Tiivillä on paikkoja uusille myyjille eri puolella Suomea. Tiivin menestyksen edellytys on toimiva ja laadukas kauppiasorganisaatio, ja siksi uusia myyjäkykyjä otetaan vastaan avosylin. Myyjän rooli on turvallinen ja vakaa.
– Käytännössä et tarvitse kuin puhelimen ja tietokoneen ja Tiivi hoitaa sinulle kaiken muun, aina asiakkaista lähtien. Toki myyjällä täytyy olla kiinnostusta myyntiin, ja olla itse aktiivinen. Ehkä tärkein kriteeri myyjälle on kuitenkin se, että täytyy pitää ihmisistä. Myynti on ennen kaikkea juttelua ja olemista ihmisten kanssa, Keijo kertoo.
Tiivin myyjät toimivat kauppiaina, eli jokaisella on oma yritys.
– Me Tiivillä siirryttiin nykyisin monessa myyntiorganisaatioissa toimivaan kauppiasmalliin, ja näin kolmen vuoden kokemuksella on selvää, että muutoksessa kaikki osapuolet voittivat. Myyjät saavat enemmän vapautta ja vastuuta omista työskentelytavoistaan, järjestely hyödyttää molempien osapuolien tulotasoa, tuotamme parempaa asiakaskokemusta ja organisaatio on kaikin puolin yrittäjähenkisempi, Keijo kertoo.
Myymälämyyjän tehtävästä liikkuvaan asiantuntijamyyntityöhön
Keijo on itse aloittanut myynnin uransa myymälämyyjänä, josta siirtyi Tiiville liikkuvaan myyntityöhön.
– Rehellisesti sanottuna, en ollut aktiivinen työnhakija enkä ollut oikeastaan valmis lähtemään liikkuvaan myyntityöhön. Minut headhuntattiin Tiiville myyjän rooliin. Myymälätyö oli kiinnostavaa ja kehittävää, mutta lopulta yksi suurista motivaatiotekijöistä liikkuvaan myyntityöhön lähtemisestä oli raha, Keijo naurahtaa.
Keijo tajusikin melko nopeasti Tiivin työpaikan vastaanotettuaan, että tienestit olivat monikertaiset myymälätyöhön verrattuna. Myyntityö on toki vaihtelevaa ja kuukaudet eivät ole sisaria keskenään, mutta kun tekee työnsä hyvin ja tapaa asiakkaita säännöllisesti, menestys on taattu.
– Rahasta on tosi tärkeä puhua, koska rehellisesti sanottuna, kyllä myyjää pitää kiinnostaa se paljonko työstä maksetaan. Myyntituloksesta täytyy saada näkyvä palkinto, Keijo kertoo.
Asiakkaat ovat myyntityön suola
Myyntityössä palkitsee rahan lisäksi myös asiakkaat ja asiakastyytyväisyys.
Myyntityössä olennaista on, että myyjä pitää ihmisten kanssa työskentelystä. Myyntityö on vuorovaikutusta parhaimmillaan ja siinä tapaa monenlaisia ihmisiä monenlaisissa elämätilanteissa. Tiivin myyjä kutsutaan ihmisten koteihin, joten myyjällä tulee olla hienotunteisuutta, kunnioitusta ja empatiaa.
Myyntityö on palkitsevaa, koska siinä saa palautetta ihan joka päivä. Palautetta tulee monesta suunnasta organisaatiosta ja erityisesti asiakkailta.
– Mikään ei ole niin kehittävä kuin palaute, niin korjaava kuin kehittäväkin. Monessa tehtävässä palautetta ei välttämättä saa kuin kerran vuodessa kehityskeskustelussa, mutta myyjä saa sitä joka päivä. Se kasvattaa valtavasti. Itse koen kehittyneeni kaikista eniten juuri nykytehtävässäni, jossa käsittelen itseeni ja myyjiin kohdistuvaa palautetta joka päivä, Keijo toteaa.
Keijo muistaa erityisesti yhden ison asiakkaan, jolta saatu palaute on kantanut tähän päivään saakka. Kohteen kilpailutuksessa Keijo oli ainoana myyjänä ollut kiinnostunut siitä, millaisen ikkunaratkaisun asiakas kohteeseensa itse haluaa, eikä lähtenyt tarjoamaan pelkästään kohteen alkutietojen perusteella. Asiakkaalle tehtiin täysin poikkeuksellinen ja ainutlaatuinen ikkunaratkaisu, josta asiakas kiitteli vielä pitkään kohteen valmistumisen jälkeenkin. Tapaus osoitti Keijolle entistä tärkeämmäksi sen, että myyjän on tärkeä olla kiinnostunut asiakkaistaan, heidän toiveistaan ja kuunnella herkästi. Parhaimmassa tapauksessa myyjä pääsee toteuttamaan asiakkaiden suurimpia unelmia.
Mitä Tiiviläisyys on?
Kun Keijolta kysyy, mitä merkitsee olla Tiiviläinen, hänen vastauksensa on aina: ylpeyttä.
Juuri sanaan ylpeys kiteytyy Tiiviläisyys. Tiivin koko ideologia on olla premium-brändi, ja toimintaa varmistaa ylpeys omasta työstä ja omista tuotteista. Premiumiin kiteytyy myös se, että jokainen Tiiviläinen on ikään kuin sisäinen laadunvalvoja ja omalla toiminnallaan varmistaa, että asiakkaat saavat entistä parempia ja laadukkaampia tuotteita ja palvelua. Tiiviläisyys on siten myös yhteen hiileen puhaltamista ja yhteistyötä parhaimmillaan.
Hae meille myyntirooliin
Jos Keijon tarina herättää sinussa kipinän tai kiinnostusta myyjän rooliin, älä epäröi olla yhteydessä suoraan Keijoon.
Keijoon saa yhteyden soittamalla numeroon +358406808569.