Mittatilausikkunoita saneerauskohteisiin

Ikkunabisnes oli Haapajärven Lasin käynnistäessä yritystoimintaa hyvin kilpailtua. Oma markkinarako oli löydettävä.

Joka paikkakunnalla oli omat puusepän- ja lasitusliikkeet eivätkä uuden yrityksen rahkeet toisaalta riittäneet kilpailemaan ikkunateollisuudelle totuttuun tapaan. Uudisrakentamiseen tuotettiin vakiomittaisia tuotteita, joita valmistettiin varastoihin suuret määrät. Tyypillinen varaston kiertoaika oli 3–4 viikkoa. Uuden yrityksen oli erotuttava muiden ikkunan valmistajien joukosta.

Vastaus löytyi saneerausrakentamisesta. Eero Niskanen yhtiökumppaneineen päätti keskittyä tarjoamaan valmiiksi asennettuja mittatilausikkunoita korjattaviin taloihin. Vahvistusta ja virikkeitä liiketoiminnan suunnalle saatiin ja haettiin Keski-Euroopasta, jossa jo yli puolet ikkunateollisuuden tuotteista meni remonttikohteisiin, Suomessa luvun ollessa 20 prosentin paikkeilla. Energiakriisi lisäsi kysyntää, kun rakennusten ulkovaipan heikoimmat lenkit, ikkunat, haluttiin saada myös lämpöä eristäviksi.

Opastettua remontointia

Saneerausrakentamista ei ollut tutkittu eikä ohjeistettu, joten Tiivi loi heti 1980-luvun alkupuolella yhteistyössä VTT:n kanssa alalle peruskorjausoppaan. Oppaan tavoitteena oli neuvoa vanhan rakennuksen korjaustoimenpiteissä, antaa tietoa teknisistä ja esteettisistä seikoista. Oppaaseen koottiin tietoa myös valtion tarjoamasta tuesta peruskorjaajille sekä muista laina- ja avustusmuodoista, luvista ja rakennuslupa-asiakirjoista. Kumppanuus VTT:n kanssa on jatkunut vuosikymmeniä niin tuotekehityksessä kuin -testauksessa.